Ingen utsettelse av årsregnskapsfristen i revidert nasjonalbudsjett. Regjeringen trår vannet

Fristen for skattemeldingen er utsatt til 31. august. Vi hadde derfor forventet at Regjeringen nå hadde fulgt opp med lovforslag som ville gjøre det mulig å utsette hele årsoppgjøret.

Per Hanstad - ute foran Indeksbygget - halvportrett - Optimalisert.jpg
Vi forventet en utsettelse av årsregnskapsfristen i revidert nasjonalbudsjett. En slik utsettelse krever lovendring, og tiden frem til 30. juni er kort, sier adm. direktør Per Hanstad i Revisorforeningen.

Landets næringsdrivende, regnskapsførere og revisorer må belage seg på fortsatt usikkerhet om det blir noen utsettelse av fristene for årsregnskapet og generalforsamlingen. Næringsdepartementet skriver i Prop 115 L til revidert nasjonalbudsjett at dette fortsatt er til vurdering, men tiden frem til 30. juni begynner å bli kort med tanke på at en utsettelse krever lovendring.

Revisorforeningen har i flere omganger spilt inn til Næringsdepartementet og Finansdepartementet at fristene for årsoppgjøret bør utsettes i år. Vi trodde, som mange andre, at dette i realiteten var avgjort da Finansdepartementet utsatte fristen for skattemeldingen. Vi har nå på ny kontaktet politikere på Stortinget for å ta tak i dette.