Søknad om revisorregisternummer etter at ny revisorlov trer i kraft
Alle godkjente revisorer, både de som er ansvarlige revisorer med revisorregisternummer og de som ikke har revisorregisternummer, beholder godkjenningen og kan fortsette å benytte revisortittelen etter at ny revisorlov trer i kraft.
Revisorer som skal undertegne revisjonsberetninger eller revisorbekreftelser, må imidlertid ha revisorregisternummer.
Revisorer som i dag er oppført med revisorregisternummer i Finanstilsynets revisorregister har automatisk rett til å være ansvarlig for revisjonsoppdrag og avgi revisorbekreftelser. Du beholder revisorregisternummeret, og kontakt med Finanstilsynet er ikke nødvendig.
Godkjente revisorer som i dag ikke er oppført med revisorregisternummer, har ikke rett til å være ansvarlig for oppdrag om lovfestet revisjon eller avgi revisorbekreftelser. For å få revisorregisternummer, må du dokumentere etterutdanning i samsvar med kravene i ny revisorlov ved å sende inn Altinn-skjema KRT 1019. Dette må uansett gjøres innen utløpet av 2023 hvis du vil unngå at revisorgodkjenningen blir deponert.
Revisorer som får revisorgodkjenning etter at ny revisorlov trer i kraft, får revisorregisternummer samtidig med godkjenningen.
Finanstilsynet presiserer dette på en ny nettside om utvalgte temaer av særlig praktisk betydning for revisorer og revisjonsforetak ved ikrafttredelse av ny revisorlov.