Infrastrukturbidrag skal aktiveres på tomten

I forbindelse med utbygging av Bjørvika i Oslo måtte utbyggerne betale et infrastrukturbidrag til dekning av utgifter til bygging av veier, broer, gang- og sykkelveier, kaifront med videre. Infrastrukturbidraget må aktiveres på tomten, slår Høyesterett fast i en dom.

Publisert:

I forbindelse med utbyggingen av Bjørvika hadde Bjørvika Infrastruktur AS påtatt seg ansvaret for prosjektering, finansiering og bygging av ulike infrastrukturtiltak som var nødvendige for den forutsatte utbygging. Tiltakene omfattet veier, broer, gang- og sykkelveier, parker, allmenninger og kaifronter mv. – alt innenfor planområdet. Eiendomsretten til tiltakene skulle etter ferdigstillelse overføres vederlagsfritt til Oslo kommune. De samlede kostnader ble anslått til ca. 2 milliarder kroner.

Selskapet Bjørvika Kontorbygg I AS krevde i 2007 fradrag for ca. 21 millioner kroner som selskapet hadde betalt i infrastrukturbidrag. Subsidiært krevde selskapet at kostnadene kunne aktiveres på bygget.

I likhet med tingretten og lagmannsretten mente imidlertid Høyesterett til at overtakelsen av ansvaret for bidraget måtte anses som en del av kjøpesummen og aktiveres på tomten, dvs. uten skattemessige avskrivninger.