Utredning om krav til digital bokføring og e-faktura mellom private virksomheter

Finansdepartementet har gitt Skattedirektoratet i oppdrag å utrede krav til digital bokføring og bruk av e-faktura mellom private aktører. Målet er forenklinger for næringslivet og økt kvalitet i rapporteringen til myndighetene som også vil kunne bidra til å bekjempe økonomisk kriminalitet. Bedre digital dataflyt kan også være en hjelp inn mot bærekraftsrapporteringen.

Publisert:

Offentlige virksomheter har siden 2019 hatt krav til å tilby e-faktura ved handel med private bedrifter, og hovedregelen er at fakturering til og fra det offentlige skal være elektronisk. Det er ikke et tilsvarende krav til handel mellom private aktører. 

Skattedirektoratet har nå fått i oppdrag å utrede krav til digital bokføring, krav til de elektroniske regnskapssystemene og krav til pliktig e-faktura mellom private virksomheter. En mulig løsning er å stille krav til elektroniske regnskapssystemer og at de skal støtte e-fakturering. Utredningen skal foreligge innen medio juni 2025.

Miriam Tvorg

Johansen

Rådgiver revisjon
976 79 722 [email protected]