Firmabilreglene for 2025 nær uendret
Det er ingen store endringer i skattereglene for bruk av firmabil i 2025. Det er kun en mindre justeringer av innslagspunktet for 20 prosent beskatning som har økt fra 351 700 kroner i 2024 til 362 300 kroner i 2025 (30 prosent beskatning under dette).

Siviløkonom Jan Traaseth, Bilpriser.no AS
Samtidig er det noen mindre justeringer i innslagspunktene for trinnskatt og følgelig marginalskatt. Videre er det en liten økning i statens satser for bruk av egen bil på 10 øre kilometeren, fra kr 4,90 til kr 5,00.
De manglene endringene kommer til tross for at både Elbilforeningen og Norges Bilbransjeforbund har engasjert seg sterkt i den såkalte «Emil Lysø»-saken (se egen sak i det trykte bladet). Disse mener å kunne dokumentere at dagens firmabilregler medfører en sterk overbeskatning, noe som kan være i strid med prinsippene i skatteloven om beskatning av naturalytelser. Den samme konklusjonen kom vi til i skattesaken til Emil Lysø som i 2023 ble overbeskattet med 84 prosent, sett i forhold til de prinsippene
som Skattedirektoratet redegjorde for i et brev av 15. april 2003.
For deg som bruker firmabil, betyr dette at det ofte vil være mye å spare på å vurdere alternative løsninger for bilhold i 2025, forutsatt at arbeidsgiver tilbyr dette.
For deg som har firmabil, medfører økningen i innslagspunktet for 20 prosent beskatning at den årlige fordelen øker med 1 060 kroner, så fremt du har en firmabil som koster over 362 300 kroner. Med eksempelvis 43,4 prosent marginalskatt så gir det en skatteøkning på 460 kroner.
Økt kjøregodtgjørelse
Økningen i statens satser for bruk av egen bil på 10 øre kilometeren gir deg 1 500 kroner mer hvis du eksempelvis kjører 15 000 km i yrket årlig, og får statens satser. Men samtidig er den skattefrie satsen på kr 3,50 per kilometer uforandret fra 2024. Dermed blir det et tilsvarende overskudd som kommer til beskatning. Det betyr at en skattyter sitter igjen med (1.500 – (1.500 x 43,4 %=651)) = 849 kroner etter skatt med 15 000 km yrkeskjøring.
Marginalskatt
Det er marginalskatten på den øverste delen av personinntekten din som avgjør hvor mye du må betale i ekstra skatt på firmabilen. Det er kun en inflasjonsjustering av innslagspunktene for marginalskatt. Selve satsene er uendret fra 2024.
Prosentligning
Bruker du bil som eies eller leases av din arbeidsgiver (firmabil), regnes fordelen som lønnsinntekt og du må betale skatt av denne. I 2025 kalkuleres denne fordelen ut fra en aldersgradert prosentligningsmodell. Du blir skattlagt for:
- 130 prosent av bilens listepris opptil 362 300 kroner
- 20 prosent av bilens listepris overskytende 362 300 kroner.
- Biler eldre enn tre år per 1. januar i inntektsåret skal verdsettes til 75 prosent av opprinnelig listepris som ny.
- Biler som brukes over 40 000 km i yrket årlig skal verdsettes til 75 prosent av opprinnelig listepris som ny.
Ved en kombinasjon av punkt 3 og 4, verdsettes bilen til 56,25 prosent av opprinnelig listepris som ny. Merk at regelen om fradrag for tre år gamle biler baserer seg på at bilen er eldre enn tre år per 1. januar, noe som innebærer at hvis du anskaffer en ny firmabil for eksempel i februar 2025, vil du først få fradraget på 25 prosent fra og med inntektsåret 2029.
Samtidig betyr det at det er biler registrert i 2021 eller tidligere som du får dette fradraget for i 2025.