Direkte datatilgang fra Skatteetaten

Revisorforeningen er bransjens bindeledd for direkte tilgang på skattedata fra Skatteetaten.

Nina-Schanke-Funnemark,-skattedirektør-i-Skatteetaten,-og-Karen-Kvalevåg,-administrerende-direktør-i-Revisorforeningen-1100x520-web.jpg
Nina Schanke Funnemark, skattedirektør i Skatteetaten, og Karen Kvalevåg, administrerende direktør i Revisorforeningen.

Segmentsamarbeid

Revisorforeningen arbeider for at revisjonsbransjen får sikker og digital tilgang til nødvendige opplysninger hos Skatteetaten til bruk i lovfestet revisjon. Revisorforeningen er bransjeansvarlig på vegne av revisjonsforetakene overfor Skatteetaten.

Tilgang på skattedata fra Skatteetaten krever et hjemmelsgrunnlag. Revisjonsbransjen har samme formål og hjemmelsgrunnlag for å motta og behandle opplysninger fra Skatteetaten, og dette kalles i et segment. Skatteetaten forutsetter at datadelingen organiseres gjennom et segmentsamarbeid hvor en felles segmentansvarlig skal være bindeledd mellom bransjen og Skatteetaten. Segmentsamarbeid er nærmere beskrevet på Skatteetatens nettsider og i Skatteetatens policy for deling.

Slik får du tilgang til skatte- og inntektsopplysninger

For å få tilgang til delingstjenesten må revisjonsforetaket signere en tilslutningserklæring for Skatteetatens delingstjenester. Forespørsel om påkobling sendes til Revisorforeningen, som videreformidler til Skatteetaten. Tilgang gis via maskinporten når vilkårene er oppfylt.

For spørsmål om påkobling eller bruk av tjenesten, ta kontakt med Revisorforeningen gjennom kontakt oss. Se også FAQ – ofte stilte spørsmål.

Effektiv bruk av skattedata i revisjonsforetaket

Hensikten med samarbeidet er å effektivisere revisjonsbransjens tilgang til skattemessige data og opplysninger, gjennom felles prioriteringer og standardiserte digitale løsninger for utlevering fra Skatteetaten. Revisorforeningen etablerer i samarbeid med Skatteetaten, et servicetilbud og teknisk støtte for revisjonsforetakene som slutter seg til datadelingstjenesten.

Revisorforeningen og Skatteetaten inngikk i juni 2025 en avtale som formelt tildeler Revisorforeningen rollen som segmentansvarlig for revisjonsbransjen. Avtalen mellom Revisorforeningen og Skatteetaten innebærer et formalisert samarbeid om tilgjengeliggjøring av relevante opplysninger fra Skatteetatens registre til revisjonsforetakene.

Revisorforeningens oppgaver som segmentansvarlig

  • Være kontaktpunkt mot Skatteetaten på vegne av revisjonsbransjen
  • Formidle informasjon og endringer mellom Skatteetaten og revisjonsforetakene
  • Koordinere og prioritere endringsønsker fra revisjonsbransjen overfor Skatteetaten
  • Tilby faglig brukerstøtte til revisjonsforetakene
  • Bistå med at revisjonsforetakene får tilgang til opplysninger hos Skatteetaten
  • Administrere avtaler med revisjonsforetakene om datatilgang (tilslutningserklæring)
  • Sikre at Skatteetatens vilkår aksepteres og etterleves av revisjonsforetakene
  • Følge opp hendelseshåndtering, endringsønsker, spørsmål fra revisjonsforetakene og faglig veiledning
  • Fungere som kontaktpunkt mot Skatteetaten om alle praktiske forhold
  • Gi teknisk bistand ved integrasjon til Skatteetatens tjenester

Revisorforeningen har det strategiske og interessepolitiske ansvaret for segmentet.

Data som kan deles

Samarbeidet omfatter alle opplysninger som deles fra Skatteetaten til revisjonsbransjen via direkte API-tilganger. Dette inkluderer blant annet opplysninger fra skattemelding og skatteoppgjør, inntektsopplysninger samt krav og betalinger. Opplysningene gjøres tilgjengelig via tekniske grensesnitt (API) med tilpassede rettighetspakker.

En oppdatert oversikt over tilgjengelige opplysningstyper og tekniske grensesnitt finnes på Skatteetatens nettsider og i API-dokumentasjon: [URL]

Hjemmelsgrunnlag

Det juridiske grunnlaget for at Skatteetaten kan dele opplysninger med revisjonsforetakene er revisorrollen slik den er definert i revisorloven. Se spesielt revisorloven § 2-2 og § 9-4.

Behandling av personopplysninger

Revisjonsforetakene er behandlingsansvarlig for personopplysninger de mottar gjennom tjenestene og skal forholde seg til gjeldende regler om personvern og taushetsplikt.

Betaling og finansiering

Segmentansvaret er en integrert del av forvaltningen og finansieres gjennom revisjonsbransjens egne ordninger. Mer informasjon om eventuelle kostnader og priser kommer.

Årlige og løpende endringer

En viktig oppgave er å håndtere Skatteetatens årlige revisjon av API-tjenestene, samt andre tekniske og faglige endringer som påvirker delingstjenestene. Revisorforeningen vurderer konsekvensene for revisjonsforetakene og informerer berørte parter.

En oversikt over alle endringer i delingstjenestene vil bli publisert løpende.

Kontaktinformasjon

For spørsmål knyttet til segmentansvar og delingstjenester:
Kontakt oss, se også FAQ og veiledninger.