FAQ om segmentavtalen og tilganger for revisjonsforetakene

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene revisorer har om segmentavtalen og tilganger til skatte- og inntektsopplysninger i tilknytning til revisjonsoppdrag.

Dersom du ikke finner svar på det du lurer på – kontakt oss

Tilkobling til Skatteetatens delingstjenester

Hva gjør jeg hvis jeg ikke får delegert rettigheter i Altinn?

Sjekk at du har delegert rettigheter til korrekt API for revisjonstjenester. Du må også bruke riktig organisasjonsnummer for revisjonsselskapet (bruk hovedorganisasjonsnummer for revisjonsselskapet). Se detaljert veileder for delegasjon og oppsett eller kontakt Revisorforeningen ved spørsmål.

Hva betyr de ulike påkoblingsmåtene for revisorer?

Direkte oppkobling til Skatteetaten: Krever at revisjonsselskapet administrerer eget grensesnitt for innhenting av opplysninger.

Via systemleverandør: Revisjonsselskapet benytter fagsystemer som støtter integrasjon mot delingstjenestene.

Hvilke selskaper kan vi hente data fra, og hva kan dataene brukes til?

Delingstjenestene er ment for revisjonsforetakets kunder, og opplysningene skal brukes i forbindelse med lovfestet revisjon.

Etter lov om skatteforvaltning (skatteforvaltningsloven) § 5-3 jf. § 5-4 jf. § 3-2 kan Skatteetaten dele opplysningene med revisor etter fullmakt.

Ifølge lov om revisjon og revisorer (revisorloven) § 2-2 skal den reviderte «gi revisor adgang til å foreta de undersøkelser og gi de opplysninger revisor finner nødvendige for utførelsen av sitt oppdrag.»
Revisor har dermed gjennom regelverket fullmakt til å innhente opplysninger ved utførelse av lovfestet revisjon,

Skatteetaten distribuerer kun de opplysningene som er relevante for revisjonsforetakets hjemmelsgrunnlag, og revisjonsforetaket kan bare benytte delingstjenesten for å dekke behov for opplysninger i henhold
til lovfestet revisjon.

Delingstjenestene vil imidlertid kunne gi teknisk tilgang på opplysninger som gjelder andre enn revisjonsforetakets kunder. Revisjonsforetaket har ansvar for at kun opplysninger som gjelder egne revisjonskunder blir tatt ut og brukt.
Revisjonsforetaket skal sette i verk rimelige tiltak for å sikre lovlig bruk, inkludert tydelige interne instrukser.

Revisjonsforetaket forsikrer, gjennom sin tilslutningserklæring for Skatteetatens delingstjenester for revisjonsforetak, at revisjonsforetaket vil overholde de krav og vilkår som gjelder for de delingstjenestene foretaket velger å ta i bruk.
Revisjonsforetaket er behandlingsansvarlig for de personopplysningene som deles og forsikrer også at opplysningene vil bli behandlet i overensstemmelse med personopplysningslovens regler.

Segmentsamarbeid

Praktisk bruk av tjenestene

Teknisk og annen informasjon

  • Les teknisk dokumentasjon og veileder spesielt tilrettelagt for revisorer.
  • For testdata og funksjonalitet, se informasjon om testdatasøk i relevante systemer.
  • Hold deg oppdatert på nyhetsbrev og informasjon fra Revisorforeningen.