Endringer i reglene om registering av foretak fra 1. januar 2026

Ny foretaksregisterlov og ny enhetsregisterlov påvirker blant annet hva som skal registreres, hvilken dokumentasjon som skal sendes inn og hvem som skal signere meldinger.

Publisert:

Endringer i hvem som skal signere skjemaet

Fra 1. januar 2026 er det et krav til at flere må gi en signert bekreftelse på at de påtar seg rollen som de skal registreres i. Bekreftelsen kan gis ved å signere skjemaet i Altinn eller på papirskjema som sendes i posten.

De som skal bekrefte at de påtar seg rollen, er:

  • alle medlemmer av styret (nytt i Enhetsregisteret fra 1. januar 2026)
  • varamedlemmer (nytt fra 1. januar 2026)
  • daglige ledere (nytt i Enhetsregisteret fra 1. januar 2026)
  • revisorer
  • regnskapsførere
  • norsk representant

Dette gjelder både virksomheter som er registrert i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret.

For deltakere i ansvarlige selskap

Nå må alle deltakerne, både nye, eksisterende og de som trer ut, bekrefte endringer i deltakerforholdet. Bekreftelsen kan gis ved å signere skjemaet.

Ny rolle som må registreres i Enhetsregisteret

Virksomheter som ikke er registrert i Foretaksregisteret må melde inn sine varamedlemmer til Enhetsregisteret så snart som mulig etter 1. januar 2026.

Nestledere skal ikke lenger registreres

De som er registrert som nestledere vil bli omregistrert til styremedlemmer. Det kan få konsekvenser for bruken av signaturrett og prokura. Les mer på brreg.no.