Enighet om Omnibus I – betydelige forenklinger

EU-parlamentet og Europarådet har landet en avtale om Omnibus I forenklingspakken. Avtalen forventes endelig bekreftet i avstemninger løpet av de neste dagene. Avtalens innhold følger EUs forenklingsagenda, og gir betydelig reduksjon i både virkeområdet og innhold i bærekraftsrapporteringsdirektivet og aktsomhetsdirektivet.

Publisert:

Bærekraftsrapporteringsdirektivet (CSRD)

Avtalen angir et virkeområde for CSRD på 1000 ansatte og 450 millioner euro i omsetning. Ubekreftede anslag peker mot en reduksjon på om lag 90 % av rapporteringspliktige i EU.

Det er også enighet om å unnta finansielle holdingselskaper fra virkeområdet. Videre er det enighet om et midlertidig unntak for foretak som har rapportert fra regnskapsåret 2024, altså de såkalte «bølge én»-selskapene (dersom de er finansielle holdingselskaper?), slik at disse faller utenfor virkeområdet for 2025 og 2026. Vi avventer en nærmere avklaring av rekkevidden av disse unntakene.

Aktsomhetsdirektivet (CSDDD)

Avtalen inneholder følgende hovedtrekk om aktsomhetsdirektivet:

Kravet om at selskaper må utarbeide en omstillingsplan for å redusere klimagassutslipp er tatt ut. Gjennomføring av direktivet er utsatt enda et år – til juli 2029. Virkeområdet begrenses til selskaper med 5 000 ansatte (opp fra 1 000 ansatte) og 1,5 milliarder euro i netto omsetning (opp fra 450 millioner euro). Vurderingen er at så store selskaper har størst innflytelse på sin verdikjede og er best rustet til å gjøre en positiv forskjell samt håndtere kostnadene knyttet til aktsomhetsprosesser.

Avtalen mellom parlamentet og rådet utvider videre EU-kommisjonens forenklingsforslag om å begrense identifikasjonen av risikofaktorer i verdikjeden til selskapets egne virksomheter, dets datterselskaper og dets direkte forretningspartnere (tier 1). I stedet kan selskapene konsentrere seg om de områdene i verdikjeden hvor faktiske og potensielle negative konsekvenser mest sannsynlig vil oppstå.

Det er også foreslått forenklinger kartleggingsprosessen. Selskapene skal basere arbeidet sitt på rimelig tilgjengelig informasjon, og intensjonen er at dette skal redusere informasjonsforespørslene til SMB.

Aktsomhetsdirektivet, ofte referert til som den europeiske versjonen av åpenhetsloven, inneholder regulering av atferd, altså hva foretakene faktisk må gjøre for å omstille seg. Bærekraftsrappporteringsdirektivet er et rent rapporteringsdirektiv.

Evaluering

Avtalen innfører en evalueringsklausul som gjelder en mulig utvidelse av virkeområdet både for CSRD og CSDDD.

Forenklede ESRS overlevert til EU-kommisjonen

I begynnelsen av desember, overleverte EFRAG sitt utkast til forenklede bærekraftsrapporteringsstandarder (ESRS) til EU-kommisjonen. Ved presentasjonen av sitt forslag fremhever EFRAG:

  • Forenklinger i vesentlighetsvurderingen, herunder en tydeligere fremgangsmåte, reduserte dokumentasjonskrav og bedre tilpasset ekstern revisjon
  • Preferansen om direkte data fra verdikjeden er tatt bort, noe som reduserer arbeidsbelastningen knyttet til innsamling av data
  • Betydelige lettelser, proporsjonalitetsmekanismer og særskilt innfasing for krevende rapporteringskrav
  • Fleksibilitet i hvordan informasjonen om policyer, tiltak og mål presenteres
  • Kortere, tydeligere, enklere å forstå og lettere å ta i bruk standardene
  • 61 % reduksjon i antall datapunkter som kreves (hvis vesentlige), samt fjerning av alle frivillige rapporteringer
  • Større grad av interoperabilitet med ISSB-standardene

EFRAG avholdt 4. desember 2025 et seminar på fire timer om forslaget til forenklede ESRS-er. Seminaret er tilgjengelig i opptak.

Neste skritt

EU-kommisjonen vil nå forberede en delegert rettsakt som endrer eksisterende sett med standarder.

ESRS Knowledge Hub

EFRAG har også lansert en ny landingsside for innsikt om ESRS: The ESRS Knowledge Hub, a new digital gateway to sustainability reporting.