ESMAs kartlegging av bærekraftsrapportering for 2024

Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA) har publisert funn fra sin kartlegging av bærekraftsrapportering etter ESRS for 2024. Kartleggingen er basert på en gjennomgang av 91 utstederforetak i 23 EU-land, og temaet for kartleggingen var dobbel vesentlighet.

Publisert:

Formål med kartleggingen

Bølge 1 av CSRD-rapporterende foretak publiserte tidligere i år sine første rapporter i henhold til ESRS. Dobbel vesentlighet og bruk av vesentlighetsprinsippet er et grunnleggende konsept i bærekraftsrapportering. ESMAs kartlegging har hatt som formål å se på kvaliteten i opplysningene som er gitt om foretakenes vesentlighetsvurderinger. I tillegg utgjør kartleggingen en del av ESMAs høringsinnspill til EFRAG om endringsutkastet til ESRSer.

Nøkkelfunn

Informasjon om prosessen for dobbel vesentlighet

  • 60 % av virksomhetene oppfylte rapporteringskrav om hvordan den doble vesentlighetsvurderingen ble gjennomført.
  • 80 % oppga at de baserte seg på aktsomhetsvurderinger i prosessen.
  • 70 % ga tilstrekkelig informasjon om interessentdialog.
  • Mange hadde formelle prosesser og struktur for gjennomføring av vesentlighetsvurderingen, men enkelte beskrivelser var generiske og ga lite innsikt i vurderingene, særlig knyttet til påvirkninger.
  • Over 70 % vurderte vesentlighet basert på brutto påvirkning, mens resten var uklare rundt dette, eller la til grunn netto påvirkning.

Beskrivelse av påvirkninger, risikoer og muligheter (IRO) - og virksomhetsspesifikk informasjon

  • Mange identifiserte IROer kunne kobles til ESRS-temaer (jf. ESRS 1 AR 16), noe som gir bedre sammenlignbarhet.
  • I noen tilfeller var det uklart om IRO-ene var knyttet til spesifikke ESRS-underemner.
  • Rundt 70 % inkluderte virksomhetsspesifikke opplysninger, enten om temaer utenfor ESRS eller som tillegg.

Attestasjon

  • To virksomheter i utvalget fikk modifisert attestasjonsuttalelse.
  • Noen revisorer inkluderte presiseringer i sine rapporter, blant annet knyttet til vesentlighetsvurderingen.

ESMAS anbefalinger

Basert på funnene, oppfordrer ESMA de rapporterende virksomheter til å:

  • Unngå generiske beskrivelser av vesentlighetsanalysen, og heller gi tydelig informasjon om hvordan vurderinger og skjønn er utøvd.
  • Knytte vesentlige IRO-er (påvirkninger, risikoer og muligheter) til ESRS-temaene (jf. ESRS 1 AR16) der det er relevant, og bruke ESRS-terminologi i beskrivelsene. IRO-er som dekkes av virksomhetsspesifikke opplysninger i tillegg til ESRS, bør identifiseres.
  • Oppgi vedtatte retningslinjer (policies), tiltak (actions), mål (targets) – eller angi fravær av slike – samt relevante nøkkeltall (metrics) for hvert vesentlig bærekraftstema, inkludert virksomhetsspesifikke temaer (altså de som ikke er listet i AR16).
  • Sikre at bærekraftsrapportens overordnede mål oppfylles, nemlig å identifisere vesentlige IRO-er og beskrive hvordan de håndteres. Brukervennligheten bør styrkes ved å tydelig koble IRO-er til de tematiske opplysningene i rapporten.

Disse anbefalingene utdypes nærmere i ESMAs 2025-erklæring om felles europeiske håndhevelsesprioriteringer.

Les hele rapporten med resultatene fra kartleggingen (pdf).