Statsbudsjettet for 2026 - merverdiavgift

Regjeringen foreslår redusert adgang til tapsføring av mva for nærstående, endrede regler for fjernleverbare tjenester for NUF, samt eskalerer utfasingen av elbilfritaket.

Publisert:

Redusert adgang til tapsføring av mva ved krav mot nærstående

Regjeringen foreslår å endre merverdiavgiftsloven § 4-7 slik at retten til å tapsføre merverdiavgift faller bort etter 24 måneder, dersom fordringen gjelder et nærstående selskap.

Etter utløpet av fristen kan det ikke kreves tapsføring, selv om kravet senere blir tapt.

Fristen på 24 måneder regnes fra tidspunktet da merverdiavgiften ble beregnet. Regelen omfatter hovedsakelig selskaper i konsernforhold med over 90 % eierandel.

Regelen vil få uheldige konsekvenser for selskapene som rammes. I tillegg til at de mister utestående, vil merverdiavgiften som er beregnet på leveransen nå utgjøre en endelig kostnad.

Regjeringen anslår statens provenyvirkning til å være liten. For selskapene som rammes vil betydningen være stor.

Forslaget foreslås å tre i kraft 1. januar 2026.

Endringer i plikten til å beregne mva ved internasjonal tjenestehandel

Det foreslås at norsk-registrerte utenlandske foretak, som ikke har fradragsrett for mva, får plikt til å beregne mva ved kjøp av fjernleverbare tjenester som er til bruk i Norge.

Endringen vil i hovedsak få betydning for finansnæringen, som i dag ikke beregner mva ved overføring av tjenester fra utenlandsk hovedkontor til norsk NUF.

Endringen har vært varslet lenge, mens det i hovedsak har vært valg av innretning det har vært spørsmål om. Regjeringen har valgt å gå for en løsning der det er den utenlandske enhetens innkjøp av tjenester som mva-belegges – ikke verdien ved den etterfølgende overføringen av tjenesten til norsk avdeling.

Tjenester som delvis er til bruk i Norge, skal avgiftsbehandles forholdsmessig. Det er foreslått unntak for tjenester som det foreligger full fradragsrett for, samt for tjenester som er mva-behandlet i utlandet uten korresponderende fradragsrett.

Regelen bryter med den systematikk for mva-beregning som normalt benyttes i EU og andre land, og kan medføre høy risiko for manglende mva-behandling for utenlandske enheter. Konsern som rammes av endringen bør kartlegge faktisk bruk av konserninterne tjenester.

For å gi virksomhetene fleksibilitet i den løpende avgiftsbehandlingen legger departementet opp til å fastsette forskriftsbestemmelser som åpner for at virksomhetene kan foreta den løpende avgiftsbehandlingen basert på budsjetterte størrelser, med et tilhørende krav om etterfølgende korrigering.

Forslaget rammer foretak hjemmehørende i Norge for mva-formål. Departementet utreder nærmere innføring av tilsvarende plikt til å beregne mva på innkjøpte tjenester for finansforetak som ikke er hjemmehørende i Norge. Dette for å skape like konkurransevilkår.

Det foreslås innført korresponderende fradrags-/refusjonsrett for tjenester kjøpt inn til norsk enhet som er til bruk for utenlandsk del av foretaket.

Forslaget foreslås å tre i kraft 1. januar 2026.

Viktig elbilfordel i ferd med å fases ut

Regjeringen foreslår i forslaget til statsbudsjettet å redusere grensen for det gjeldende elbilfritaket fra 500 000 til 300 000. Forslaget innebærer at det blir beregnet mva på vederlag som overstiger 300 000.

Det foreslås spesifikke overgangsregler for leasing og for leasingkontrakter inngått før 1. jan 2026.

Forslaget foreslås å tre i kraft 1. januar 2026.

Det varsles videre at fritaket vurderes avviklet fra 1. januar 2027.

Spørsmål? Kontakt:

Markus D.

Wroldsen

Fagansvarlig MVA og bokføring
940 63 633 [email protected]