Moderniseringsprosjektet for mva

Før sommeren ble Samordnet registermelding del 2 lagt ned og alle registreringer i mva-registeret skjer nå på Skatteetaten.no. Dette gjelder både nyregistreringer, slettinger og endringer. Fra 1. januar 2022 er det kun mulig å levere mva-melding for nye terminer på nytt format.

Første ukestermin i 2022 starter mandag 3.januar og første mulige levering er mandag 10.januar 2022 (uke 2).

Meldinger som gjelder for mva-perioder til og med 31. desember 2021, må leveres på gammelt format, inkludert korrigeringer.

Skatteetatens mål er at majoriteten av meldingene skal leveres via regnskapssystem for å redusere feil og mangler og for en mer automatisert prosess. Mindre virksomheter som ikke benytter regnskapssystem eller fellesregistrerte virksomheter med konsolideringsbehov, vil kunne sende inn den nye mva-meldingen gjennom Skatteetatens digitale løsning på Skatteetaten.no.