Virkningstidspunkt for endringer i regnskapsloven

Endringer i regnskapsloven og verdipapirhandelloven (periodisk rapportering og direktivgjennomføring) trådte i kraft 1. juli 2021.

Bortfall av notekrav for små foretak trådte i kraft med umiddelbar virkning på ikrafttredelsespunktet 1. juli 2021, mens øvrige endringer vil gjelde fra regnskapsår påbegynt 1. juli eller senere. Dette har Finansdepartementet avklart i et svar til Revisorforeningen.

Dette innebærer at små foretak som avlegger regnskapene etter 1. juli kan unnlate å ha med informasjonen som kreves i de bortfalte notekravene. Det må imidlertid fortsatt vurderes om opplysningene er nødvendige for å bedømme selskapets stilling og resultat og gi et rettvisende bilde, jf. regnskapsloven § 7-1.

Det er kun bortfall av notekrav som kan få virkning for 2020-regnskapene. Det er altså fullt mulig for selskapene å avlegge 2020-regnskapene i henhold til hvordan kravene har vært inntil 1. juli, slik at vurderingen av hva endringene innebærer for selskapet kan utsettes.

Finansdepartementet ser også på om det er behov for en overgangsregel i forskrift til regnskapsloven §§ 5-6 og 5-7. Dette gjelder regelen som innføres om at avskrivningstidenmaksimum kan settes til ti år dersom den økonomiske levetiden for henholdsvis balanseført utvikling og goodwill ikke kan anslås pålitelig.