Avgiftsendringer i statsbudsjettet for 2027
Det foreslås forholdsvis mange mindre endringer i toll- og særavgiftsreglene. På mva-området foreslås innført det tidligere forslaget om forlenget foreldelsesfrist for kompensasjonskrav, samtidig som avviklingen av mva-fritaket for elbiler fortsetter.
Merverdiavgift - Oversikt endringer
Regjeringen foreslår enkelte endringer på mva-området, der de mest sentrale omtales under.
- Merverdiavgiftskompensasjon for kommuner mv.
Fristen for å kreve mva-kompensasjon for kommuner og private med lovpålagt kommunal virksomhet foreslås utvidet til tre år. Fristen er i dag påfølgende termin for kommuner, og 6. termin påfølgende år for private.
Det foreslås samtidig at adgangen til å benytte «årstermin» tas bort, slik at kompensasjonskrav nå skal henføres til de ulike terminer. Selve innsendingen kan fortsatt avventes til årsslutt.
Endringsforslaget viderefører regjeringens høringsforslag fra 2024.
- Elbilfritaket innsnevres
Beløpsgrensen i mva-fritaket for elektriske personbiler foreslås senket fra 300 000 til 150 000 kroner (merverdiavgiftsloven § 6-8). Regjeringen vil avvikle fritaket helt fra 2028.
Det foreslås tilsvarende ikrafttredelses- og overgangsregel som foregående år (1. januar 2027).
Toll og særavgifter – Bransjemessig oversikt over endringer
Det foreslås forholdsvis mange mindre endringer i toll- og særavgiftsreglene.
Nedenfor gis en summarisk oversikt, der mer bransjepregede endringer omtales først, før satsendringer og foreslått fremtidige endringer omtales avslutningsvis.
Klær og tekstiler
- Tollavgiften ved import av klær og tekstiler foreslås redusert til 5 prosent, fra dagens satser på hhv 5,6 og 10,7 prosent. Hensikten er å redusere negativ forskjellsbehandling for norske importører, contra utenlandske selskaper som selger direkte til norske forbrukere.
Kafeer og mindre håndverksbakerier
- Kafeer og mindre håndverksbakerier foreslås omfattet av fritaket for sukkeravgift, med virkning fra 1. januar 2027. I dag gjelder fritaket kun for større produsenter. Forslaget sendes på høring.
Elektriske varebiler
- Samtlige elektriske varebiler foreslås omfattet av fritak for trafikkforsikringsavgift, for forsikringer tegnet etter 1. mars 2027. Dagens fritak gjelder kun for lette elektriske varebiler.
Petroleumsvirksomhet
- CO₂-avgift foreslås rapport kvartalsvis, fremfor halvårlig. Det foreslås innført overgangsregel, der avgift for 1. juli–31. desember 2026 betales til Sokkeldirektoratet innen 1. april 2027.
- Forbruk av diesel og utslipp av naturgass til luft rapporteres årlig.
- Det foreslås videre at operatøren blir avgiftspliktig, og rettighetshaverne er solidarisk ansvarlige.
Offshorefartøy
- Den reduserte satsen for kvotepliktig innenriks sjøfart utvides til offshorefartøy som blir kvotepliktige fra 2027.
Naturgass og LPG til kjemisk reduksjon, elektrolyse og metallurgiske prosesser
- Naturgass og LPG til kjemisk reduksjon, elektrolyse og metallurgiske prosesser foreslås avgiftsbelagt for ikke-kvotepliktige virksomheter. Satsen foreslås videre redusert, tilsvarende 25 pst. av generell sats. Rundt 30 virksomheter berøres.
Fisk og fiskeflåten
- Det foreslås prisjustering av Co2-avgift for fiske i fjerne farvann i 2027. Regjeringen vil komme tilbake til innretningen av avgiften når den har mer kunnskap om virkningene av det midlertidige avgiftskuttet.
- Tollavgiften settes til null for sju varenumre for fisk og marine produkter, for å oppnå tollavgiftsfrihet for alle fisk og fiske
produkter.
Veksthusnæringen
- Naturgass og LPG-avgiftene økes med 185 % til 71,6 % av den generelle satsen.
Øvrig
- Det foreslås som vanlig en rekke sats-økninger, blant annet på tobakk, flypassasjeravgift og alkohol, samtidig som drivstoffavgiftene korrigeres noe over fra veibruksavgift til CO₂-avgift. Endringene er i hovedsak i størrelsesorden 2-20 %.
Miljøavgifter - fremtidige endringer
- Naturgassutslipp - Det utredes avgift på uprisede utslipp av metan og NMVOC fra petroleums- og industrivirksomhet på land. Endringen er tidligst aktuelt fra 1. januar 2028.