Status for forenklinger i bærekraftsrapporteringen
Oppdatering 13.11.25: EU-parlamentet har vedtatt sin forhandlingsposisjon for CSRD inn i trilogforhandlingene, med terskelverdier for pliktig bærekraftsrapportering på 1750 ansatte og 450 millioner euro i omsetning. Den såkalte "ESRS Quick Fix" trådte i kraft i Norge 13.11.25 ved endring av forskrift om standarder for bærekraftsrapportering (ESRS-forskriften).
EU-kommisjonen la i februar 2025 frem forslag til forenklinger i direktivet om bærekraftsrapportering (CSRD) som en del av den såkalte Omnibus I-pakken. Hva er status pr. månedsskiftet oktober/november 2025?
Forenklingsarbeidet er fremdeles pågående, men enkelte endringer er aktuelle allerede for 2025-rapporteringen. Det gjelder spesielt endringene som følger av ESRS «quick fix»-forordningen og «stopp klokken»-direktivet. Forenklinger i taksonomiregelverket er også vedtatt av EU-kommisjonen, men grunnet utsettelser i den politiske behandlingen er det noe usikkert når endringene vil gjennomføres.
Omnibus I forenklingspakken - innholdsdirektivet
EU-kommisjonen fremmet 26. februar sitt forslag om endringer i bærekraftsrapporteringsdirektivet CSRD, mens Europarådet vedtok sin forhandlingsposisjon før sommeren og Europaparlamentet vedtok sin forhandlingsposisjon 13. november. Neste skritt er trilogforhandlingene mellom kommisjonen, rådet og parlamentet, som starter 18. november med målsetning om endelig avklaring innen utgangen av 2025. Dette gjelder selve innholdsdirektivet, herunder terskelverdiene som avgjør hvilke foretak som skal være omfattet av CSRD.
ESRS quick fix er trådt i kraft
EU-kommisjonen vedtok 11. juli 2025 den såkalte "quick fix" delegerte forordningen under CSRD. 13. november 2025 trådte den i kraft i Norge ved endring av forskrift om standarder for bærekraftsrapportering (ESRS-forskriften). Løsningen skal sikre at foretak i bølge 1 ikke må gi ytterligere bærekraftsopplysninger for regnskapsårene 2025 og 2026 sammenlignet med 2024.
"Quick-fix"-forordningen utsetter innfasingen av flere opplysningskrav i ESRS-standardene, slik at foretak med plikt til å utarbeide bærekraftsrapportering etter CSRD fra og med regnskapsåret 2024 (bølge 1) kan anvende de samme lempingene i rapporteringen for 2025 og 2026.
ESRS-standardene er fastsatt gjennom EU-kommisjonens delegerte forordning (EU) 2023/2772, og det er denne forordningen som nå er vedtatt endret.
Hovedtrekk i ESRS quick fix
- Foretak i bølge 1 med opptil 750 ansatte, kan fortsatt unnlate å rapportere visse opplysninger for regnskapsårene 2025 og 2026.
- Foretak med over 750 ansatte, kan benytte mange av de samme overgangsbestemmelsene som de under 750 ansatte, noe som tidligere ikke var tilfelle.
EU-kommisjonen har gitt en fullstendig oversikt, se pdf: "European Sustainability Reporting Standards “quick-fix” delegated act of 11 July 2025: summary of modification"
Stopp klokken-direktivet - vedtatt og trådt i kraft
Stopp klokken-direktivet utsetter rapporteringspliktene etter CSRD for foretakene i bølge 2 og bølge 3. Direktivet ble vedtatt i EU våren 2025 for å pause innføringen av pliktig bærekraftsrapportering mens regelverket forenkles. Finansdepartementet fastsatte i juli endringer i overgangsreglene, slik at reglene er trådt i kraft i Norge.
Forenklinger i taksonomiregelverket - vedtatt, tidspunkt for ikrafttredelse er usikkert
EU-kommisjonen vedtok 4. juli 2025 forenklinger i taksonomien for bærekraftig økonomisk aktivitet. Kommisjonsforordningen om forenklingene vil først tre i kraft når en granskningsperiode for Europaparlamentet og Rådet er utløpt, se Delegated act details - Register of delegated acts for status. Fristen for utløpet av granskningsperioden er nå utsatt i ytterligere to måneder sammenlignet med opprinnelig plan. Kommisjonsforordningen må videre innlemmes i EØS-avtalen og gjennomføres i forskrift før forenklingene formelt kan settes i kraft i Norge. Det er på nåværende tidspunkt usikkert når dette kan skje.
Finansdepartementet uttaler at de vil arbeide for at forenklingene kan gjennomføres i norsk rett så snart som mulig, og Finanstilsynet vil i sin oppfølging av foretakenes rapportering legge til grunn at foretakene kan benytte forenklingene på lik linje med foretak i EU. Foretakene kan velge å rapportere etter nåværende regler for 2025 dersom de anser dette som mer hensiktsmessig (Forenklinger i taksonomien - regjeringen.no).
Utkast til oppdaterte ESRS-er - oppdatert forslag i slutten av november 2025
EFRAG offentliggjorde 31. juli utkast til oppdaterte europeiske bærekraftsrapporteringsstandarder (ESRS). Utkastet legger opp til færre krav, reduksjon av overlappende rapporteringskrav, språklige presiseringer, forbedringer i struktur og eliminering av frivillige rapporteringspunkter. Høringsfristen gikk ut 29. september, og Revisorforeningen har sendt høringsinnspill til EFRAG.
EFRAG har behandlet høringskommentarene, og skal overlevere forslaget til nye ESRS standarder til Europakommisjonen senest 30. november 2025. EFRAG presenterer sitt utkast på en konferanse 4. desember hvor du kan delta digitalt: Til informasjon om program og påmelding.
De rapporterende foretakene vil måtte forholde seg til gjeldende lov og forskrift i 2025-rapporteringen. Som utgangspunkt vil derfor ikke forslaget kunne anvendes i rapporteringen for 2025.
Utsatt krav om merking (ESEF)
Regnskapsloven § 2-7 gir regler om at foretak som har plikt til å utarbeide bærekraftsrapportering, skal utarbeide årsberetningen i et gitt elektronisk rapporteringsformat. Bestemmelsen ble innført i regnskapsloven ved lov om endringer i regnskapsloven mv. (bærekraftsrapportering) i 2024.
Finansdepartementet har endret overgangsreglene punkt 6 slik at bestemmelsen først vil gjelde for regnskapsåret 2026. Bakgrunnen for dette, er at regler om rapporteringsformat ikke har blitt vedtatt i EU ennå.