Revisor og bærekraft

Revisorene må gjøre bærekraft til del av sitt oppdrag for å bidra i omstillingen. Bærekraft sikrer langsiktig lønnsomhet og verdiskaping for norske bedrifter. Revisorforeningen jobber for å sikre en relevant revisjonsbransje i fremtidens Norge.

SDG logo

Bærekraft for revisor - kunnskapsportalen

I denne portalen finner du informasjon om og verktøy innenfor noen av de mest aktuelle bærekraftstemaene. Dette vil hjelpe deg å inkludere bærekraft i ditt arbeid som revisor.

Gå til kunnskapsportalen

Revisorforeningen og bærekraft

Revisorforeningen støtter langsiktig verdiskaping og lønnsomhet for norske bedrifter. Bærekraftig utvikling er en forutsetning for å sikre norsk økonomi. Vi skal jobbe for en relevant revisjonsbransje i fremtidens Norge.

Siste faglige oppdateringer

• Revisorforeningens nettportal «Bærekraft for revisor»

Revisjonsbransjen kan spille en aktiv rolle i den bærekraftige omstillingen av næringslivet. For å styrke revisorenes arbeid med bærekraft har Revisorforeningen laget nettportalen «Bærekraft for revisor». I portalen finner du informasjon og verktøy som vil hjelpe deg å inkludere bærekraft i ditt arbeid som revisor.

19.04.2021

• Norge mot 2025

Nye hensyn bør vektlegges i skattepolitikken, mener et offentlig utvalg som har vurdert konsekvenser av virusutbruddet, utviklingen i internasjonal økonomi, smitteverntiltakene og de økonomiske mottiltakene.

19.04.2021

• Støtte til grønne prosjekter

Grønn plattform er en ny satsing som gir næringslivet midler til forsknings- og innovasjonsdrevet grønn omstilling.

18.03.2021

• Arbeid med europeisk standard for bærekraftrapportering

EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) har publisert to omfattende rapporter med anbefaling til EU-kommisjonen om veien videre for å utarbeide standarder for næringslivets rapportering av bærekraft.

09.03.2021

• EU setter en stopper for grønnvasking

Den nye taksonomiforordningen (også kjent som klassifiseringsforordningen i norsk rett) omfatter virksomheter som etter regnskapsdirektivet må rapportere på ikke-finansiell informasjon samt finansmarkedsdeltakere og finansielle produkter som etter offentliggjøringsforordningen må offentliggjøre informasjon om hvordan foretakenes investeringer bidrar til bærekraftig utvikling.

02.02.2021

• Virkemidler for en sirkulær økonomi i Norge

Seks prioriterte virkemiddelområder kan sammen bidra til å bygge ned de mest kritiske og tverrsektorielle barrierene for en sirkulær økonomi i Norge. De kan derfor utløse et stort potensial for økt sirkularitet på tvers av nær sagt alle bransjer og næringer – og på tvers av landegrenser.

02.02.2021