EUs nye tiltakspakke mot hvitvasking

24. april ble det oppnådd politisk enighet i Europaparlamentet om EUs nye tiltakspakke mot hvitvasking og terrorfinansiering. Pakken innebærer betydelige endringer i virkemiddelapparatet. Noen av endringene vil også få betydning for revisjonsforetakene.

Styrket regelverk

EUs nye tiltakspakke mot hvitvasking og terrorfinansiering inkluderer et nytt og revidert regelverk.

• En ny EU-forordning om tiltak mot hvitvasking som inneholder et fullharmonisert regelverk om gjennomføring av kundetiltak og identifisering av reelle rettighetshavere, mv.
  • Det sjette EU-direktivet om tiltak mot hvitvasking inneholder regler om nasjonale tilsynsmyndigheter og enheter for finansiell etterretning (Økokrim i Norge).
  • En forordning som etablerer Den europeiske anti-hvitvaskingsmyndigheten (European Anti Money Laundering Authority - AMLA). AMLA vil ha tilsyns- og etterforskningsmyndighet for å sikre overholdelse av anti-hvitvaskingsregelverket og vil operere i samarbeid med nasjonale anti-hvitvaskingsmyndigheter. AMLA vil bli etablert i Frankfurt og vil ha ansvar for direkte tilsyn med de 40 mest risikoutsatte finansinstitusjonene.

Hva er nytt og endret

• Nye sektorer blir omfattet - kryptotjenesteleverandører, boligordningsoperatører, folkefinansieringsoperatører, fotballklubber og fotballagenter
  • Risikobasert tilnærming til tredjeland
  • Krav om å opplyse om reelle rettighetshavere for foretak etablert utenfor EU som har en kobling til EU
  • Fullmakter for registre over reelle rettighetshavere for å kontrollere informasjon
  • Offentliggjøringskrav for fullmektiger
  • Harmonisert tilnærming for rapportering av mistenkelig aktivitet/transaksjoner
  • Forbud mot ihendehaveraksjer som ikke er registrert hos en forvalter
  • Tak på store kontantbetalinger til 10 000 euro
  • Kobling av bankkontoregistre
  • Offentlig tilsyn med tilsyn i noen sektorer
  • Felles analyser fra enheter for finansiell etterretning (Økokrim er EFE i Norge)
  • Koordinert tilsyn med anti-hvitvaskingsarbeidet i enheter med virksomhet i flere land
  • Sporbarhetskrav for kryptoaktiva
  • Tydeligere krav til risikostyring, inkludert i konserner og nettverk
  • Harmonisert prosess for gjennomføring av kundetiltak
  • Harmonisert tilnærming til identifisering av reelle rettighetshavere
  • Minstekrav til finansiell, administrativ, etterforsknings- og etterretningsinformasjon tilgjengelig for alle EFE-er
  • Klarlegging av tilsynsmyndighetenes virkemidler
  • Forbedret samarbeid mellom myndigheter

Når kommer endringene

Det nye regelverket skal fylles ut med tekniske standarder (EU-forskrifter). EU-kommisjonen forventer at dette skal være på plass i midten av 2027. Det vil derfor gå en stund før nye regler trer i kraft.

Espen

Knudsen