Moderniseringen av Altinn
Skatteetaten har lansert en egen nettside for revisor, regnskapsfører og rådgiver.
Digitaliseringsdirektoratet jobber med å fornye Altinn innen juni 2026 fordi dagens teknologi er utdatert. Skatteetaten jobber parallelt med å reetablere sine tjenester på skatteetaten.no i løpet av 2025.
Alle som benytter Skatteetatens tjenester, bør sette seg inn i endringene som kommer i god tid før årsskiftet 2025/2026 og gjennomføre nødvendige tilpasninger.
Skatteetaten har i den forbindelse lansert en egen nettside for revisor, regnskapsfører og rådgiver.
Dette må du gjøre
Dagens Altinn-roller vil bli erstattet av tilgangspakker. Før overgangen kan det være lurt å gå gjennom og rydde i dagens tilganger og skaffe oversikt over hvem som trenger tilgang til hva i de nye løsningene.
For deg som bruker et system for rapportering, må systemleverandør sette opp de nye tilgangene og du må godkjenne dem. Hør med din leverandør hvordan de løser dette.
Skatteetaten jobber med en veileder for regnskapsførere, revisorer og rådgiver hvor de beskriver trinn for trinn hva dere må gjøre. Denne vil bli publisert på nettsiden så snart den er klar.