Ærespris til Harald Brandsås

På en tilstelning i forbindelse med at Harald Brandsås hadde sin siste arbeidsdag i Revisorforeningen 30. november, ble han tildelt Norsk RegnskapsStiftelses nyopprettede ærespris. Prisen tildeles personer som har levert en særlig betydningsfull innsats til det beste for norsk regnskapsutvikling i tråd med formålet til Norsk RegnskapsStiftelse.

Prisvinnerens innsats og betydning må ha gått vesentlig utover det som med rimelighet kan forventes av en person med vedkommendes stilling, funksjon eller verv.

Vi gratulerer Harald med æresprisen og takker for hans innsats i bransjen i 40 år!

Harald-Brandsås-ærespris-og-avslutning-30112022.jpg
Harald Brandsås hadde sin siste arbeidsdag i Revisorforeningen 30. november og han ble behørig feiret av kolleger og flere representanter fra bransjen.

Begrunnelse for tildeling av ærespris til Harald Brandsås

Norsk RegnskapsStiftelse ble stiftet i 1989. Harald Brandsås ble da valgt inn i fagorganet som representant for Norges Registrerte Revisorers Forening. I 1993 ble han gjenvalgt for en ny periode, men han gikk ut av fagorganet i 1994 fordi han begynte hos Norges Statsautoriserte Revisorers Forening. Som ansatt hos Norges Statsautoriserte Revisorers Forening, og senere i Den norske Revisorforening, har Harald hatt en nøkkelrolle i driften av Norsk RegnskapsStiftelse som stiftelsens sekretær.

Det har til tider vært friske diskusjoner i det norske regnskapsmiljøet. Harald har vist en formidabel diplomatisk evne ved å være på talefot med alle. Han har vært godt likt og faglig respektert - i alle leirer. Det har hatt svært stor betydning.

Det er grunn til å fremheve Haralds genuine interesse for, og evne til, å etablere gode bånd mellom regnskaps- og revisjonsprofesjonen, øvrig næringsliv, offentlig myndigheter og akademia. Ved å delta i råd og utvalg og på konferanser nasjonalt og internasjonalt, har hans omgjengelighet, interesser og store fagkunnskap bidratt til å knytte reguleringsmyndigheter, regnskapsprodusenter, regnskapsbrukere og akademia sammen, også på tvers av landegrenser.

Det norske regnskapsmiljøet har mye å takke Harald for. Hans store engasjement for regnskapsfaget, hans fagkunnskap og villigheten til å bruke arbeidstid og fritid til å skjøtte stiftelsens og regnskapsfagets interesser har gitt vesentlige bidrag til utviklingen av regnskapsfaget i Norge. Det er derfor med stor glede styret i Norsk RegnskapsStiftelse har besluttet å tildele Harald Brandsås Norsk RegnskapsStiftelses ærespris.