Lønnstakere og pensjonister

Alle lønnstakere og pensjonister skal nå ha mottatt skattemeldingen fra skatteetaten. Dette er en oversikt over de opplysningene skatteetaten har over inntekter, fradrag, formue og gjeld. Det er viktig å være klar over at skattemeldingen du mottar ikke trenger å være riktig eller komplett. Det er derfor viktig at du sjekker opplysningene nøye og fyller ut det som mangler slik at du er sikker på at du ikke betaler for mye skatt.

Fristen for å levere er 30. april. Skattemeldingen – se, endre eller levere

Skattemeldinger som ikke er levert innen fristen, regnes som levert med de forhåndsutfylte opplysningene, altså de opplysningene skatteetaten har når fristen utløper. Du bør sjekke om opplysningene skatteetaten har mottatt fra arbeidsgivere, banker, borettslag barnehager mv. er korrekte. Sjekk årsoppgavene.

Vær oppmerksom på at dersom du har inntekt eller formue som ikke fremgår av den forhåndsutfylte skattemeldingen, kan det bli ilagt tilleggsskatt på dette tillegget. Blir du klar over slike opplysninger etter at skattemeldingen er levert, kan du selv endre skattemeldingen. Dette gjelder selv om du har fått skatteoppgjøret. Det blir da ikke ilagt tilleggsskatt såfremt du selv retter før skatteetaten oppdager feilen. På samme måte kan du også legge til fradrag du glemte ved selv å endre skattemeldingen.

Skatteetaten har laget en egen fradragsveileder som kan være nyttig å sjekke for å se om det er fradrag du har rett på.

Rentefradraget på felles lån

Nytt for 2023 er at renter på lån der ektefeller eller samboere begge står som låntakere er fordelt med en halvpart på begge. Tidligere ble gjeld og renter på slike lån innrapportert på den ene av ektefellene/samboerne og de måtte selv fordele gjelden/rentene i skattemeldingen hvis begge skulle godskrives en andel av gjelden/rentene.

Hvis denne 50/50-fordelingen ikke er riktig, må dere huske å fordele fradragene riktig selv.

Reisefradraget

Fradraget for reise mellom hjem og arbeidssted er lett å glemme siden det ikke er forhåndsfylt i skattemeldingen. Dette gjelder selv om både hjemsted og arbeidssted er det samme som tidligere år. Fradraget for 2023 er kr. 1,70 pr. km. med et bunnfradrag på 14 400 kroner. Det betyr at alle som har en daglig reiseavstand på minst 37 kilometer tur/retur har krav på reisefradrag. Dette forutsetter at man reiser til jobben hver arbeidsdag (230 arbeidsdager). Har du delvis hjemmekontor eller er deltidsansatt, skal det faktiske antall reiser brukes ved beregningen.

Riktig kontonummer

For å få utbetalt tilgodebeløp fra Skatteetaten, må skatteetaten ha et kontonummer. Det skal være oppgitt et kontonummer på skattemeldingen. Sjekk at du har registrert et kontonummer og at det stemmer. Hvis det er registrert feil kontonummer, kan du endre dette.

Slik gir du andre tilgang til dine skatteforhold

Du kan gi andre tilgang til skattemeldingen, skattekortet og skatteoppgjøret ditt. Du velger selv hvem du vil gi tilgang til. Det kan f.eks. være andre privatpersoner, verge, revisor, regnskapskontor eller rådgiver.

Les mer om hvordan du gir andre tilgang på skatteetaten.no.

Utsettelse

Dersom ektefellen din er næringsdrivende har du samme leveringsfrist som ektefellen din. Hvis en av ektefellene søker om utsatt frist og får innvilget dette vil den andre ektefellen automatisk få samme frist.

Rekker du likevel ikke fristen, kan du søke om utsettelse. Fristen for å søke om utsettelse er 30. april. Utsettelse utover 30 dager innvilges ikke. Dersom du får utsettelse, kan du ikke forvente å få skatteoppgjøret i juni.

Det mest praktiske er å sende søknaden elektronisk. Elektroniske søknader innvilges fortløpende. Søk om utsettelse. 

Skattemeldingen på papir

Det er fortsatt mulig for lønnstakere og pensjonister å motta og levere skattemeldingen på papir. Tidligere ble skattemeldingen på papir delt inn i poster. Nå er skattemeldingen delt den inn i temaer med opplysninger som naturlig hører sammen, på samme måte som den elektroniske skattemeldingen.

Selv om du mottok skattemeldingen på papir, kan du velge å logge inn og levere elektronisk.

Har du ingen endringer, trenger du ikke sende skattemeldingen.

Nye grunnlagsdata

De fleste av tallene i skattemeldingen til lønnstakere og pensjonister bygger på opplysninger fra arbeidsgivere, NAV, banker, barnehager og selskap man eier aksjer i mv. Slike opplysninger kalles grunnlagsdata. Hvis opplysningene som fremgår av skattemeldingen ikke er fullstendige eller er feil, må skattyter endre eller legge til nye opplysninger i skattemeldingen.

Det kan komme inn nye grunnlagsdata til skatteetaten etter at skattemeldingen er produsert og sendt til skattyter. Skatteetaten legger da inn de nye opplysningene i skattemeldingen. De blir med i skattegrunnlaget hvis dette skjer før skattyter har levert eller bekreftet skattemeldingen. Hvis de nye grunnlagsdataene kommer etter at skattemeldingen er levert, får skattyter en melding fra skatteetaten om at det har kommet nye opplysninger. Skattyter må da kontrollere de nye opplysningene og bekrefte, eventuelt endre opplysningene ved å levere skattemeldingen på nytt. Dette skjer altså ikke automatisk.

Erfaringen viser at dette er særlig aktuelt for aksjeoppgaver der det ofte kommer inn nye opplysninger fra selskapet om utbytte eller formuesverdi etter at skattemeldingen er levert. Vær oppmerksom på skatteetaten kan sanksjonere med tilleggsskatt hvis skattyter glemmer å levere skattemeldingen på nytt i slike tilfeller.