Skattemeldingen - selskaper

Skattemeldingen for aksjeselskap og andre selskapstyper skal leveres gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Det er ikke lenger mulig å levere skattemeldingen direkte på skatteetaten.no. Fristen for levering er 31. mai.

Fristen 31 mai gjelder i utgangspunktet for alle selskapstyper, men for 2023 er fristen for levering av selskapsmelding mv. for selskaper med deltakerfastsetting (ANS, DA, KS mv.) og deltakere i slike selskaper, utsatt til 30. juni 2024. Fristen blir satt maskinelt av skatteetaten slik at de skattepliktige ikke trenger å søke selv. Det samme gjelder NOKUS (norskkontrollerte utenlandske selskaper).

Den nye skattemeldingen for selskaper bygger på de samme prinsippene som skattemeldingen for personlige næringsdrivende ved at alle skjemaer er fjernet og erstattet med temaområder.

Alle de tidligere vedleggsskjemaene og næringsoppgavene er erstattet av en næringsspesifikasjon og en skattemelding. Næringsspesifikasjonen og skattemeldingen er temabasert. Data som naturlig hører sammen, er samlet. Utgangspunktet for dette er regnskapsoppstillingen.

Skatteetaten har laget oversikter som viser hvor postene i de tidligere RF-skjemaene passer inn i den nye skattemeldingen/selskapsmeldingen og næringsspesifikasjonen. Oversiktene er laget spesielt for tjenesteleverandører, regnskapsførere, revisorer og andre profesjonelle aktører. Se oversikten her.

Det er utviklet en egen valideringstjeneste som innebærer at skatteetaten sjekker opplysningene i skattemeldingen og næringsspesifikasjonen før de sendes inn. Det gjør at du får en tilbakemelding på om det er noe du burde se nærmere på og eventuelt endre. Det kan gjelde summeringer og beregninger eller kontroll av om opplysningene henger sammen

Noen feil i valideringstjenesten gjør at du ikke får sendt inn, men de aller fleste sjekker som gjøres kalles merknader. Dette er forhold Skatteetaten mener du burde se nærmere på. Hvis du får en feilmelding eller merknad, får du også veiledning og hjelp til å gjøre det riktig.

Du kan fortsatt sende inn skattemeldingen selv om du ikke gjør noe med merknadene hvis du mener det er korrekt.

Det er videre utviklet en ny løsning for revisors signatur.