Høring om overgangsordning for bærekraftsrevisorer

Revisorforeningen støtter i hovedsak Finanstilsynets forslag til overgangsordning for godkjenning av dagens statsautoriserte revisorer som bærekraftsrevisor. Godkjenning skal kreve 40 timer relevant etterutdanning innenfor angitte fagområder.

Publisert:

Høringen inkluderer også forslag til 

  • forskrifter om praktisk eksamen for bærekraftsrevisorer
  • tilpasninger i forskriftene til regnskapsloven og verdipapirhandelloven til de nye lovreglene om bærekraftsrapportering

Her finner du nærmere informasjon om hvordan du blir bærekraftsrevisor

Overgangsordning for godkjenning som bærekraftsrevisor

Etter forslaget gir Finanstilsynet tilleggsgodkjenning som bærekraftsrevisor til person som er godkjent som statsautorisert revisor og har gjennomført minst 40 timer etterutdanning som minst dekker følgende fagtemaer:

  • lovkrav og standarder for bærekraftsrapportering, inkludert konsolidert
    bærekraftsrapportering,
  • bærekraftsanalyse,
  • prosesser for foretaksgjennomgang av bærekraftsforhold (due diligence-prosesser),
  • lovkrav og standarder for attestasjon av bærekraftsrapportering

Overgangsordningen vil også gjelde for personer som får godkjenning som statsautorisert revisor innen utløpet av 2025. Det er presisert i høringsnotatet at overgangsordningen også vil være åpen for personer som har søkt revisorgodkjenning per 31. desember 2025 og oppfyller vilkårene, selv om Finanstilsynets vedtak om godkjenning først blir fattet litt inn i 2026. 

Det skal ikke være noen utløpsdato på overgangsordningen. De revisorene som omfattes, kan vente med å ta etterutdanningstimene og søke om tilleggsgodkjenning som bærekraftsrevisor. 

Reglene i revisorloven § 5-1 om dokumentasjon mv. gjelder tilsvarende for etterutdanningen.

Ordningen skal også gjelde for person som før 1. januar 2026 har deponert
revisorgodkjenningen og får godkjenningen som statsautorisert revisor tilbake i samsvar med revisorloven § 3-8. De 40 timene kan i tilfelle også medregnes i kravet til etterutdanning etter revisorloven § 3-8, jf. § 5-1. 

Det stilles ikke krav om å bestå en praktisk eksamen for revisorer som søker under overgangsordningen.

Revisorforeningen støtter i hovedsak forslaget, men vi tar opp enkelte forhold:

  • Overgangsordningen bør kunne brukes av alle statsautoriserte revisorer som er godkjent før 1. januar 2026 uavhengig av når godkjenningen eventuelt har vært deponert. 
  • Vi oppfordrer til en fornuftig praktisering av hva etterutdanningen nærmere bestemt må inneholde, spesielt når det gjelder «konsolidert bærekraftsrapportering», «bærekraftsanalyse» og «due diligence-prosesser»/aktsomhetsvurderinger.
  • På noen punkter er det behov for å klargjøre hvordan § 5-1 om etterutdanning skal anvendes tilsvarende i søknader om godkjenning som bærekraftsrevisor. 

Praktisk eksamen

Personer som søker godkjenning som bærekraftsrevisor etter de ordinære reglene (ikke etter overgangsordningen) må ha minst åtte måneder praktisk opplæring i attestasjon av bærekraftsrapportering eller andre bærekraftsrelaterte tjenester og bestå en  praktisk eksamen. Finanstilsynet mener det er hensiktsmessig at det er den samme institusjonen som arrangerer eksamen for de som søker godkjenning som statsautorisert revisor og bærekraftsrevisor. Revisorforeningen har siden 14. april 2021 vært utpekt av eksamensutvalget som arrangør av praktisk eksamen, og vil etter forslaget måtte arrangere to ulike praktiske eksamener hvert år.

Revisorforeningen støtter forslaget.

Tilpasninger i forskriftene til verdipapirhandelloven og regnskapsloven

De foreslåtte endringene gjelder i stor grad tekniske tilpasninger som følge av ny definisjon av store foretak og henvisninger til lovbestemmelser som er flyttet.

Små og mellomstore finansforetak som omfattes av årsregnskapsforskriftene for banker, men som ikke er foretak av allmenn interesse, skal ikke lenger måtte følge reglene i regnskapsloven for store foretak. Dette henger sammen med at definisjonen av store foretak i regnskapsloven er endret, og innebærer en til dels betydelig forenkling for disse finansforetakene. Revisorforeningen støtter forslaget. 

Dokumentasjon som underbygger bærekraftsrapporteringen

Departementet har fått lovhjemmel til å fastsette forskrift om oppbevaring av dokumentasjon som underbygger bærekraftsrapporteringen. Det kan også gis forskrifter om behandling av særlige kategorier personopplysninger i forbindelse med utarbeidelse av bærekraftsrapportering. Det er ikke fremmet forslag om slike regler i høringen.

Oppbevaring av dokumentasjon som underbygger bærekraftsrapporteringen har betydning for muligheten til å etterprøve bærekraftsrapporteringen både ved tilsyn og attestasjon. Revisorforeningen anser at det vil være en vesentlig svakhet ved rammeverket som skal sikre tillit til bærekraftsrapporteringen, hvis det ikke inkluderer krav om oppbevaring av dokumentasjon.

 

 

Espen

Knudsen

Fagsjef rammebetingelser
413 23 438 [email protected]